Trafin tutkimuksen mukaan suomalaismiehet ovat valmiita maksamaan ajoneuvoveroa jopa yli 1000 euroa vuodessa. Tuskin kukaan innosta puhkuen maksaa tuollaisia ajoneuvoveroja mutta kun vaihtoehtona on monella kotiin jääminen ja töiden lopettaminen niin pakkohan se on maksaa. Päättäjiemme periaatteena tuntuu olevan autoilijoiden rankaiseminen pakollisista ajoista. Kysymyksessä mennään kuitenkin takapuoli edellä puuhun sillä ei autoilun tarve vähene verottamalla. Autoiluun käytetyt ylimääräiset eurot leikkautuvat suoraan pois kulutuksesta ja heikentävät siten työllisyyttä.

Jos päästöjä halutaan vähentää ei ratkaisu voi olla taloutemme turmeleminen autoilua vähentämällä vaan ratkaisut liittyvät teknologiaan. Sen sijaan, että halutaan lisätä ajamisen kustannuksia voitaisiin vähentää veroja biopolttoaineilta siten, että ne tulisi samalle viivalle fossiilisten kanssa. Voitaisiin käyttää varoja innovaatioiden luomiseen eikä rangaista tavallista autoilijaa välttämättömästä liikkumisesta. Kun köyhä Suomen kansa ajaa keskimäärin vain muutaman tuhannen euron autoilla, ei sähköautokaan voi olla nopean aikavälin ratkaisu. Kun blogisti ajoi viime viikonloppuna 1400km ajot, saattoi matkalla miettiä miten ajosuorite olisi ollut toteutettavissa ylipäätään sähköautolla vaikkei eletty vielä edes pakkaskautta.

Yksityisautoilu on puolustamisen arvoinen asia. Se pyörittää osaltaan taloutta ja tarjoaa ihmisille myös vapautta. Autoliitto voisi alkaa järjestää mielenilmaisuja nykyistä veropolitiikkaa vastaan. Osallistujia riittäisi. Tiemme ovat yhteiskunnan verisuonia ja autot sen punasoluja jotka siirtävät happea talouteen ja hyvinvointiin.