https://www.is.fi/autot/art-2000006404859.html

 

Kohtuullisesti ajavalle käyttövoimaveron poisto ja dieselin hinnan korotus menee vielä plusmiinusnolla. Vaan entäpä kuljetusalalla? Taloutemme liikkuu kumipyörillä dieselin varassa. Kuljetusyhtiöitä voi mennä konkurssiin jos eivät pysty siirtämään hinnan korotuksia hintoihinsa. Jos pystyvät, nousee tuotteiden kuten ruoan kuluttajahinta.

Eikö hallitus voisi jo ottaa lusikan somaan käteen ja myöntää että Suomi teki virheen kun sitoutui niin käsittämättömän tiukkoihin päästövähennyksiin. Maailma toistaiseksi pyörii fossiilisten polttoaineiden varassa ja on täysin epärealistista ajatella Suomea fossiilineutraalina reilussa 10 vuodessa.

Suomen ilmastopaneeli sekä Sitra linjasivat taannoin että 700-800 tuhatta sähköautoa Suomessa vuoteen 2030 mennessä olisi kustannustehokas tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä. Haaste olisi kuulemma kova mutta mahdollinen. Tämä osoittaa hyvin miten epärealistisia haaveita eräillä tahoilla on. Miten ihmeessä reilu 5 miljoonainainen kansa jonka keskiarvoisen auton hinta liikkuu muutamassa tuhannessa eurossa, ostaisi yhtäkkiä 800 000 sähköautoa joiden hinnat liikkuvat aivan eri luokassa?  Aivan kuin yhteiskunnassa olisi menossa kilpailu siitä kuka esittää epärealistisimmat ja rajuimmat ideat. Vaikka joku sähköautoa haaveilisikin niin ostopäätöstä kannattaisi lykätä mahdollisimman pitkälle siinä toivossa, että akut kehittyisivät ja sähköautojen hinta laskisi. Ensiksi pitäisi olla oikeasti arkiautoksi sopiva järkevän hintainen sähköauto ja vasta sitten haaveilla  että osa ihmisistä ostaa sen.