https://www.talouselama.fi/uutiset/ruotsissa-suunnitellaan-nyt-bensiini-ja-dieseljakelun-lopettamista-maa-tuputtaa-samaa-laaketta-koko-eulle/8b543fb9-da8d-4a5b-b360-8ce2686d1df1

Ruotsi aikoo ajaa EU:ssa bensiinin-ja dieselin jakelun lopettamista. Aiemmin Ruotsi on ehtinyt päättää, että uusien bensiini- ja dieselautojen myynti lopetetaan vuonna 2030. Koska sähkautot eivät ainakaan tällä hetkellä kykene sellaiseen riippumattomaan autoiluun kuin polttomoottoriautot, herää kysymys miten ruotsalaiset aikoo liikkua tulevaisuudessa? Eikai sivistynyt valtio voi laskea politiikkaan sen hyvän onnen varaan, että akkujen lataustekniikka tai kestävyys kehittyisi riittävälle tasolle siirtymäaikana. Huomioida kannattaisi sekin, että akkujen valmistus on varsinaisen ympäristöhaitallista.

Jos ja kun polttomoottoriautojen myynti kielletään, menetetään samalla mahdollisuus käyttää niissä biodieseliä, etanolia tai kaasua. Järkevälle tuntuisi, että dieseliä kehitettäisiin edelleen koska siinä on valtavasti potentiaalia. Niin ikään järkevälle tuntuisi, että säädettäisiin laki, että dieselin joukossa pitää olla biopohjaista uusiutuvaa dieseliä 50%. Voitaisiin esimerkiksi säätää laki, että biopolttoaineen määrän on kasvettava dieselin joukossa tahtiin 5% per vuosi. Tämä antaisi aikaa luoda uusi tapa tuottaa polttoaineita ja infra sen ympärillä lisääntyisi. Lopulta kaikki diesel olisi biopohjaista mikä olisi hyvä asia ajatellen sitä aikaa kun fossiilisten polttoaineiden riittävyys alkaa tulla ajankohtaiseksi. Diesel pitäisi nähdä mahdollisuuksien moottorina koska sillä saavutetaan erittäin pieni kulutus ja lähes nollapäästöillä oikeilla polttoaineilla. Ruotsin kaltaiset päätökset ohjaa autoetollisuutta luopumaan erinomaisen moottorin kehittämisestä ja keskittymään sähköautoon joka on erityisesti akkujen osalta kaikkea muuta kuin vihreä.

Toivoa sopii ettei suomalaiset poliitikot omaksu taas kerran länsinaapurista ideoita omaan politiikkaansa. Jos kerran hiilidioksidia halutaan vähentää niin keinot siihen on olemassa jo nyt. Siihen ei tarvita sähköautoja ja niiden valmistustekniikan kehittymisen odottamista. Tarvitaan vain nykyinen  autokalusto jossa aletaan käyttää biodieseliä tai kaasua. Auton muuttaminen kaasuautoksi maksaa muutaman tuhannen ja etanoliautoksi vielä vähemmän. Poliitista tahtoa tähän ei ole vaikka ratkaisu olisi nopein ja toimivin. Herää kysymys miksi. Onko jossakin Bildenbergin kokouksessa yhteisesti sovittu, että lobataan vain sähköautoa vaikka se on ympäristön kannalta hitaampaa ja paljon valmistuksessa saastuttavaa? Ihmetellä myös sopii miksi ensiksi ei leikata turismilentämisestä joka ei ole välttämättömyys kuten yksityisautoilu on useimmille. Lentäminen voitaisiin kiintiöittää turismin osalta ja vähentää merkittävästi koneiden määrää ilmassa. Tässäkään asiassa poliittisilla päättäjillä ei ole minkäänlaista prioriteettilistaa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-saat-vanhasta-autostasi-ekologisen-300-eurolla-suomalainen-tekniikka-muuttaa-autoja-vihreammiksi/637dce25-20b2-4a52-9d5a-b27181506345?ref=iltalehti:fce0&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.214320979.530272080.1577981837-1211342895.1575412877

Mielenkiintoinen uutinen tuokin. 300 euron investoinnilla leikataan hiilidioksidin määrää välittömästi bensiiniautoissa. Eikö tuonkin innovaation tulisi tässä ajassa olla poliitikkojen suuressa suojeluksessa ja huomion keskipisteenä? Valtio voisi kustantaa helposti kaikille tuon laitteen nopeasti jos kerran niin kauhea ilmastopaniikki on menossa.