Oli tuossa pieni episodi monitoimitulostimen kanssa. Tulostin herjasi, että muste on lopussa. Eikun kauppaan ostamaan mustepatruunaa. Eikun mustepatruuna paikoilleen ja nyt homman pitäisi pelittää. Vaan mitä vielä, nyt laite herjasi, että myös väripatruunat pitäisi vaihtaa. Ihmettelin miksi kun en ole väritulosteita koskaan tulostanutkaan. Vaikka voin valita mustavalkoisen tulostuksen asetuksista, laite ei suostu minulle tulostamaan ellen uusi myös noita vanhoja väripatruunoita. Ja minähän en ihan periaatteestakaan suostu ostamaan lisää patruunoita tuollaiseen laitteeseen jonka valmistusfilosofia on asiaskokemusta hylkivä. Tyydyn vanhaan tulostimeen jossa ei ole skannausta.

Mieleen tuli välittömästi suunniteltu vanheneminen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suunniteltu_vanheneminen 

Suunniteltu vanheneminen on lähinnä monikansallisten yritysten harjoittamaa toimintaa joka on sekä ympäristöä tarpeettomasti kuormittamaa, että hyvää asiakaskokemusta hylkivää.Suuret monikansalliset yhtiöt miettivät kabineteissaan lähinnä vain numeroita ja sitä psykologiaa joka liittyy asiakkaiden käyttäytymiseen ja ohjailuun. Hyvästä rehdistä kaupasta hyötyy sekä yritys että asiakas. Tällainen win-win ajattelu puuttuu valitettavasti monesta isosta yrityksestä kokonaan.

Kun yrityksellä on kasvot ja se kohtaa asiakkaat konkreettisesti myös johtoa myöten, voi vielä jotenkin olettaa saavansa hyvää palvelua. Pienemmät yritykset osaavat myös kuunnella useammin asiakkaiden toiveita kuin kasvottomat monikansalliset suuryhtiöt jotka näkevät ylimielisyydessään asiakkaat vain maksavana ja mainonnan perässä menevänä karjana.

Suosikaamme paikallisia yrityksiä jotka ajattelevat oman rahapussinsa ohella myös asiakkaan saamaa vastinetta rahoilleen. Ympäristöasioissa tulisi ilmaston sijaan kiinnittää huomiota sellaisiin asioihin jotka ovat käsissämme kuten esimerkiksi suunniteltu tuotteiden vanheneminen joka tuottaa tarpeettomasti jätettä maailmaan ja aiheuttaa vain pettymyksiä kuluttajille.