https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006354744.html

 

Koska vasemmistolaisuus ei ymmärrä sellaista käsitettä kuin lisäarvon synnyttäminen, jää sen ainoaksi keinoksi korjata taloutta veronkorotukset tai velanotto. Harmi vain nämä keinot eivät korjaa taloutta kuin hetkellisesti vaan ne rapauttavat taloutta pidemmällä aikavälillä. Kokoomuksen Elina Lepomäki joka ymmärtää taloudesta enemmän yksin kuin koko vasemmisto yhteensä, ihmettelee miksi hallitus haluaa leikata kotitalousvähennystä joka auttaa pienituloisia ja samalla työllistää etenkin pienyrityksiä.

Polttoaineiden verotuksen kiristäminen 6,3 ja 6,9 sentillä on suoranaista myrkkyä taloudelle. Kaikki tavara kulkee kumipyörillä ja veronkiristykset näkyy suoraan tuotteiden loppuhinnoissa. Ei ole toistaiseksi olemassa järkevää vaihtoehtoa  bensiinille tai dieselille johon kansa voisi nopeasti siirtyä kustannusten kasvamatta. Kun mietitään autojen keski-ikää voidaan ymmärtää, että useimmilla suomalaisilla ei ole varaa ostaa uusia autoja. Ja moni niistäkin joilla on varaa keksii parempia sijoituskohteita rahoilleen kuin kulkuväline jossa arvo laskee nopeasti. Siksi on hallitukselta härskiä nostaa polttoaineiden verotusta vetoamalla ilmastonmuutoksen torjuntaan, Polttoaineiden verotuksen vaikutus ilmastoon on 0,0 promillea. Autoilija on Suomessa ihmeen kärsivällinen kun se sietää jatkuvaa laillista ryöstämistä. Viisas poliitikko laskisi biopolttoaineiden ja esimerkiksi kaasun verotusta niin, että nämä polttoaineet tulisi samalle hintatasolle perinteisten kanssa mutta jättäisi rankaisematta niitä jotka ajaa perinteisellä dieselillä tai bensalla.

Tupakkaveron korotus on perusteltu. Tupakan terveyshaittojen hoito maksaa valtiolle enemmän kuin tupakasta saatavat verotulot tuottavat. Tupakka niin rentouttavia hetkiä kuin tarjoaakin, ei ole kuitenkaan välttämättömyystuote kuten vaikka polttooaineet.

Loppuun pieni huomio ajoneuvoverosta. Jos päästöjä pidetään vaikka dieselillä käyvän auton ajoneuvoveron perusteena, niin ajoneuvovero on täysin sokea sille mitä polttoainetta autossa käytetään. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd

Ei liene kohtuullista, että ajoneuvoveron määrä on sama vaikka autoilija ajaisi vähemmän niin sanottuja päästöjä aiheuttavalla polttoaineella kuin perinteisellä dieselillä. Valtiohan voisi kompensoida kuluttajalle osan ajoneuvoverosta takaisin jos autoilijalla on esittää vuoden loputtua ostokuitteja sellaisen polttoaineen hankinnoista joiden päästöt ovat pienet. Vaikka ilmastoa ei ajattelisikaan, olisi vaihtoehtoiset polttoaineet tervetulleita ihan jo siksi, että jonakin päivänä öljyn tuottaminen hidastuu ja loppuu ehkä kokonaan. Jos kohtuuttomista käyttövoimaveroista luovuttaisiin, olisi kuluttajalla varaa maksaa hieman enemmän paremmista polttoaineista.