Paljon on ollut puhetta robottiauton tulemisesta. Ihminen on erikoinen otus. Samaan aikaan se on kyvykäs rakentamaan ja suunnittelemaan robottiautoa, mutta riittävän idiootti luodakseen tuotteen joka ei tuota mitään lisäarvoa yhtään mihinkään ja jota kukaan ei tarvitse. Mikä robottiauton funktio voisi olla? Helppous se tuskin on, koska auton kuljettaminen on matkoilla parasta viihdykettä. Matkat tuntuvat pidemmille pelkääjän penkillä koska ei ole aktiivista tekemistä. Oletetaan että funktio on turvallisuus. Nyt taidetaan mennä ojasta allikkoon jos oletetaan että tietokoneen sensorein ja kameroin varustettu auto kykenee samaan turvallisuustasoon kuin ihminen.  Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu ihmisen inhimillisen virheen vuoksi. Onnettomuudet tuskin vähenee jos voimme eliminoida pois inhimilliset virheet ja korvata ne robottiauton ohjaustekniikan teknisillä vioilla.  Liikenteessä on tavattoman usein tilanteita joissa tarvitaan ihmistä arvioimaan ratkaisuja.

Talvinen pussipimeä lumisateinen maantie on haastava ihmiskuljettajallekin. Vastaantulevat rekat pöllyttävät lunta ja vastaantulevien autojen valot vievät loputkin näkyvyydet. Haluan nähdä sen kuljettajan joka tässä tilanteessa luottaa robottiauton tekniikkaan kuin hullu puuroon ja keskittyy itse ristikon täyttämiseen. Turvallisuuden lisäksi turvallisuuden tunne on myös olennainen asia. Tuosta tunteesta syntyy osa ajomukavuutta. Turvallisuuden tunnetta lisää kokemus siitä, että kuljettaja voi vaikuttaa autonsa turvalliseen etenemiseen omatoimisesti.

Huomattavasti viisaampaa olisi kehittää edelleen turvallisuutta autoissa siten, että ne kykenevät korkeintaan estämään suurimmat ihmisen tekevät inhimilliset virheet tai nukahtamisen rattiin. Liikenneturvallisuus kokonaisuutenaan on kehittynyt niin huimasti menneiltä ajoilta, ettei turvallisuutta voida pitää perusteena robottiautojen päästämisellä liikenteeseen etenkään kun robottiauto ei estä liikenneonnettomuuksia.

Veikkaukseni on, että robottiautot voivat kaupunkiliikenteessä ihanteellisissa olosuhteissa ehkäistä pieniä kolareita mutta vastaavasti maanteillä ne voivat synnyttää massiivisia onnettomuuksia. Kehityksen ei pitäisi kehittyä vain kehityksen itsensä vuoksi vaan vastata aina todellisiin tarpeisiin ja tuottaa todellista lisäarvoa ihmisille ilman suuria negatiivisia seurauksia.